söndag 19 februari 2012

Tårtbotten "lika delar"

Jag använder mig av ett väldigt enkelt recept när jag gör tårtbottnar, och för de mesta så lyckas jag med dem. Jag tycker att de blir luftiga och goda! Det här receptet har jag hittat på flera bakbloggar som jag har läst.
Här kommer en beskrivning.


Ta tre lika stora glas
Knäck äggen i ett av glasen, fyll sedan de andra glaset med lika mycket socker,
och de tredje glaset med hälften vetemjöl och hälften potatismjöl

Vispa ägg och socker poröst,
Blanda försiktigt i potatismjöl, vetemjöl och bakpulver.

2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, fyll formen och grädda tårtbotten i nedre delen av ugnen 175 grader, ca 40- 45 minuter.
Låt den stå några få minuter i formen, vänd den sedan och lossa formen.

Klart! :)

Den här är värd att prova.
Du behöver inte använda någon receptbok, hela receptet finns i huvudet ;)


1 kommentar:

Sandra Maria Kero sa...

Svar: Varsågod!
Me iaf, sorry för att jag tjatar. MEn undrar när ni ska komma till Sattajärvi :)